uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Ahad, 28 Oktober 2012

Tumbuhan Herba Kucing Galak

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Tumbuh di tepi-tepi rumah dan dalam pasu bunga. Air rebusan pokok ini elok diamalkan diminum kerana menyembuhkan lemah tenaga batin, sesak nafas, sembelit, ulser dan penyaki kulit.

http://Petuapaje.blogspot.com

Sabtu, 27 Oktober 2012

Kuala Lumpur International Airport

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......


Tumbuhan Herba kapal terbang

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Air rebusan daun kapal terbang ini biasanya diamalkan selepas bersalin untuk menjarangkan kelahiran. 

Jika diambil berlebihan boleh mendatangkan kemandulan pula. Adakah anda ingin mandul?

Bagi ibu-ibu yang sedang mengandung, minum rebusan air herba ini boleh menyebabkan keguguran. 

Oleh itu jangan memudaratkan diri sendiri. Dibimbangi keguguran tidak berlaku tetapi mendatangkan kecacatan kepada kandungan.
http://Petuapaje.blogspot.com

Jumaat, 26 Oktober 2012

Tumbuhan Herba Kacang Telang

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......


Pokok ini tumbuh liar dipingir-pingir belukar. Daun, bunga dan kacang telang adalah selamat digunakan sebagai bahan perubatan.

Bunga berwarna ungu, boleh dicapurkan ke dalam nasi sebagai pewarna nasi kerabu.

Bunga ini juga boleh direndam dalam air, dan diminum untuk melegakan panas badan, menjadikan penyakit lain sembuh seperti penyakit insomania,


Rabu, 24 Oktober 2012

Tumbuhan Herba Terung Pipit/Belanda

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......


Terung pipit ni kalau rebus, buat ulam, cicah dengan sambal belacan, budu atau sambal tempoyak memang sedap. Berselera makan....

Kalau buat sambal tumis ikan bilis, masukkan terung pipit ini. Memang sedap juga. Kawan saya dari Negeri Melaka, katanya sedap buat kari. Sedap! Sedap! Katanya, terung pipit ini boleh mengurangkan tekanan darah tinggi.



Selasa, 23 Oktober 2012

Lauk "Modified" Hidangan Keluarga

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Seorang wanita, ibu, isteri dan bekerja pula, memang memenatkan untuk melangsaikan tugas harian di rumah, juga tugas dan tanggungjawab di tempat bekerja. Hal makan minum anak-anak dan suami tidak boleh diabaikan dan tiada alasan yang boleh diterima jika makanan tidak dapat disediakan biarpun badan terasa begitu letih dan terasa demam setelah seharian bekerja di luar rumah.

Bila badan terasa terlalu penat, demam dan kesuntukan masa pula, lauk" modified" adalah penyelesai kepada cara pantas menyediakan hidangan keluarga. Bagaimana? Beli lauk di kedai makan, tuangkan ke dalam periuk, panaskan di atas api dapur dan modified mengikut selera sendiri.

Ahad, 21 Oktober 2012

Tumbuhan Herba Ketumpang Air

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Di tepi-tepi rumah, dalam pasu dan di pinggir jalan, macam-macam tumbuhan hidup, terutamanya selepas musim hujan dan keadaan tanah berpasir dan lembab.

Ketumpang air adalah salah satu tumbuhan herba daun berkilat dan berbatang lembut. Bunganya menjulur panjang lebih kurang bunga bayam.

Air rebusan Ketumpang Air ini elok diamalkan meminumnya sebagai bahan untuk menghilangkan sengal-sengal dan lenguh-lenguh urat saraf.

http://Petuapaje.blogspot.com

Sabtu, 20 Oktober 2012

Tumbuhan Herba Ara Tanah

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Ara Tanah.

Semasa kecil lagi saya diajak emak mencari akar-akar kayu dan pucuk herba di dalam kebun dan belukar untuk dibuat minyak panas, jamu harian dan jamu selepas bersalin. Rempah ratusnya pula dibeli di kedai India.

Semasa hendak mengambil pucuk, daun, batang atau akar tumbuhan tersebut, perlu memberi salam dan membaca doa terlebih dahulu. Bila balek kampong nanti, nak tanya emak, apa salam dan doanya.



Rabu, 17 Oktober 2012

Inikah Siput Gondang ?

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Bila bersihkan tangki ikan, eh! siput apa ni?...Tak pernah tengok pula. Mungkinkah ini yang dikatakan siput gondang?

Kata orang ...Siput Gondang banyak di sawah padi. Rumah aku tidak jauh sangat dari sawah padi. Lebih kurang 50 meter. Hairannya..Bila masa siput-siput ni masuk ke dalam tangki ikan.


 http://Petuapaje.blogspot.com

Selasa, 16 Oktober 2012

Jom Lihat Pemandangan Pinggir Kampung

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Teratai
Balek kampung aku di Johor atau balek kampung suami di Kelantan sama sahaja seronoknya kerana dapat menikmati suasana masa zaman kanak-kanak dahulu.

Dapat menikmati pemandang di kampung, petik buah-buahan seperti rambutan, manggis, rambai, dokong dan lain-lain lagi.

Ada juga pokok-pokok kecil yang mengeluarkan buah seperti pokok senduduk.




Sabtu, 13 Oktober 2012

Rembat Duit, Tinggalkan RM1.00 Perli Ke?

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Sampai sahaja di stesen minyak, suami jenguk dari tingkap kereta dan tanya, "Mana dompet duit?" Ya Allah, tadi letak di atas bonet kereta....Bila keluar kereta, telepon masih ada di atas bonet kereta tapi dompet duit sudah tercicir di tengah jalan. Ya Allah, di mana tercicirnya dompet duit tadi. Kereta sudah bergerak lebih kurang 1kilometer.

Jumaat, 12 Oktober 2012

Jom Melancong Ke Thailand

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......
See full size image



Tarikh: 20hb. hingga 24 hb. Disember, 2012

Tempoh perjalanan: 5 hari 4 malam

Bujet : 4500batt (RM470) tidak termasuk makan. Makan di Thailand murah sahaja, dalam RM3.00  
            hingga RM4.00 .

Khamis, 11 Oktober 2012

Harga Blog Petuapaje Sudah Capai $586, 349 USD

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

SEO Score is 63.2%
63.2%Dari analisa web site StatsCrop.com didapati harga blog aku sudah mencapai $586, 349 USD. Ranking dalam dunia pada keduduan 1,252. Semakin kecil kedudukan ranking, bermakna semakin ramai pelawat.

Jadi jangan lepaskan peluang untuk beriklan diblog aku......
Di bawah adalah di antara analisa-analisa tersebut. Kalau tak percaya boleh lawati Web site StatsCrop.com

Petuapaje.blogspot.nl is ranked #1,252 in the world, a low rank means that this website gets lots of visitors. This site is worth $586,349 USD and advertising revenue is $1,595 USD per day. The average pages load time is 1.329 seconds, it is very good. it has 157,500 visitors and 425,250 pageviews per day. Currently, this site needs more than 499.90 GB bandwidth per day, this month will needs more than 15.13 TB bandwidth. Its seo score is 63.2%. IP address is 173.194.35.171, and its server is hosted at Mountain View, United States. The server distance from you is 13,613.76 km (8,459.20 miles). Last updated on Thu, 11 Oct 2012 14:25:38 GMT.

Rabu, 10 Oktober 2012

Panduan Buat Skrip MC(Master of Ceremonies) Sesuatu Majlis

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Telah ditugaskan sebagai MC sesuatu majlis memang meresahkan. Penting sekali buat persiapan supaya majlis teratur, berjalan dengan lancar dan kita sebagai MC tidak gugup. Semuga skrip ini menjadi panduan kepada bakal MC yang lain. Pantun boleh ambil dari mana-mana laman web dan kita ubahsuai sedikit bersesuaian dengan majlis yang akan kita kendalikan.

Kadang-kadang, saat-saat akhir dan semasa majlis berjalan pun masih ada perubahan. Oleh itu, perlu peka dan bijak mengubahsuai dan membuat ulasan. Skrip ini adalah persiapan awal. Tiba-tiba Pengarah meninggalkan dewan sebelum beliau memberi kata-kata aluan dan penutup. Maka dalam tempoh majils tersebut berlangsung, sambil-sambil jadi MC, skrip perlu diubahsuai. Itulah cabarannya....

Selamat mencuba dan baca seterusnya untuk melihat contoh skrip

Selasa, 9 Oktober 2012

Kem Latihan Luar JPAM IKM Alor Setar

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......



Alumni Pelajar IKM Alor Setar Program Sijil Senibina Dari Tahun 1968 hingga 2005

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Sukacitanya dimaklumkan Bahagian Kemahiran dan Teknikal (BKT) MARA dengan kerjasama Koperasi Alumni Kemahiran MARA Malaysia Berhad (KALAM) akan menganjurkan himpunan 1,000 alumni IKM dan KKTM 2012. 

Berikut adalah maklumat yang berkaitan:

Tarikh             : 12.12.2012(Rabu)
Masa              : 7.30 – 12.30 malam
Tempat           : Dewan Premeira Utama
                        Tkt 6,Menara MARA

"Al Fatihah" Kufi Square, The Mother Of All Painting

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Design Conference + Exhibition
Tarikh: 24-25 September 2012
Tempat: Kuala Lumpur Convention   Centre Malaysia
Kufi Rhapsody: Shukur Yahya


الفاتحة

1:1 بسم الله الرحمن الرحيم
1:2  الحمد لله رب العالمين 
1:3 الرحمن الرحيم 
1:4 مالك يوم الدين  
1:5 إياك نعبد وإياك نستعين 
1:6 اهدنا الصراط المستقيم 
1:7 صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين 

Isnin, 8 Oktober 2012

Pengambilan Pelajar Terbuka Program Sijil Senibina IKM Alor Setar Sesi Januari 2013

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

 
Pertanyaan dan permohonan adalah dialu-alukan.

Pengenalan:
Kursus ini menawarkan latihan yang berasaskan teori & amali dalam bidang Senibina. Pelajar berpeluang melakukan latihan secara individu atau berkumpulan.

Kerjaya:
Dengan kemahiran ini anda layak memohon jawatan penyelia tapak, juruteknik Senibina dan pelukis pelan senibina.

Jumaat, 5 Oktober 2012

Harum Mewangi Di Taman Pinggir Rumah Ku

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia....... 

Bunga santalia/sundal malam

Mak saya kata, tanam pokok bunga yang mengeluarkan bau harum. Saya pun memang suka tanam pokok bunga yang mengeluarkan bau wangi. Bau wangi atau bau harum...He he he...Sama la..

Saya memang tidak berapa suka, kalau halaman rumah terlalu berwara-warni. Jadi tanam pokok bunga yang berwarna putih dan warna lain tu sikit sahaja.

Semakin malam...haruman bunga ini semakin semerbak. Semerbak sampai masuk ke dalam rumah.



Projek Pembinaan Rumah Kediaman Semi-Detached 2 Tingkat

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......


Pantun Penghargaan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Gugur menguning buah kuini
Menghijau pohon subur dibaja
Majlis kita berakhir disini
Salah dan silap lupakan saja

Khamis, 4 Oktober 2012

Bestnya Dapat CPUV Campaigns Dari Nuffnung

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Terima kasih Nuffnung kerana mempercayai blog aku; http://Petuapaje.blogspot.com untuk memaparkan iklan -iklan syarikat ternama. Dah dapat CPUV campaign! youall nak tau! Ni yang buat aku tambah semangat! Tak sia-sialah mengadap lap-top malam-malam bila tak ada aktiviti malam...He he he...

Dah dapat banyak mana RM?....He he he ....Rahsia la....Dapat banyak RM, aku akan belanja! Belanja! Belanja! Belanja korang....Cuba tengok iklan apa aku dapat....Ni sebahagian sahaja tau...Yang lain-lain rahsia....

Rabu, 3 Oktober 2012

Mari Melancong Ke Sumatera Barat Indonesia

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......
 
http://cokhy.files.wordpress.com/2009/10/mapf3ff4f6c2357.jpg?w=320&h=240
Ground pekej RM 550.00:(Bayar bulan Januari)
1. Sarapan pagi
2. Makan tengahari
3. Makan malam
4. Penginapan hotel 3/4 bintang
5. Pengangkutan




Selasa, 2 Oktober 2012

Mari Belajar Menganyam Ketupat

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......


Tiap-tiap tahun tengok emak menganyam ketupat bila hendak raya. Satu hari saya ambil daun kelapa, pokoknya rendah sahaja masa itu dan daunnya pun tak lebar sangat.

Duduk di tangga batu rumah makcik di sebelah rumah sambil mencuba menganyam seorang diri. Berjam-jam lamanya sampai tak makan tengahari sebab ingin menganyam sampai berjaya. Akirnya berjaya juga.



Isnin, 1 Oktober 2012

Proffesion, Integriti dan Barakah Dalam Pekerjaan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Tarikh: 25hb. September, 2012
Penceramah: Dari Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YPEIM)

Seseorang pekerja yang profesional adalah mempunyai tiga kualiti iaitu:
1. SQ Mereka akrab dengan Allah (keimanan dan  ketakwaan kepada Allah)
2. EQ Erat dengan manusia (Akhlak yang terpuji)
3. IQ Efektif serta efisien dalam pekerjaan (kebijaksanaan dan kecerdasan akal)



Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...