Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......
Definisi:
Konsep:
Objektif:
Penilaian Kokurikulum IKMAS
4 komponen yang akan diambil kira dalam sistem pemarkahan kokurikulum:
http://Petuapaje.blogspot.com
Kegiatan
kokurikulum ertinya apa-apa kegiatan berkumpulan yang
dirancang daripada proses pengajaran dan pembelajaran di luar kurikulum yang memberikan pelajar peluang untuk menambah,
mengukuh dan mengamalkan kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di bilik
kuliah, studio, makmal atau bengkel. Kokurikulum
adalah sebahagian daripada kurikulum yang merangkumi semua pengatahuan,
kemahiran, norma, nilai, unsur budaya dan kepercayaan untuk membantu
perkembangan seseorang pelajar dengan sepenuhnya dari segi jasmani,
rohani, mental dan emosi serta untuk
menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini untuk menyampaikan
pengetahuan. Kokurikulum menawarkan
pelbagai pengetahuan, pengalaman, kemahiran dan latihan berteraskan konsep
pendidikan dan pembangunan insan yang bersepadu dan menyeluruh.
Pengetahuan, pengalaman dan kemahiran yang mengandungi unsur-unsur intelek,
disiplin kendiri, kepimpinan, keusahawanan, kreativiti dan inovasi, kecintaan
kepada alam semula jadi, kewarganegaraan dan kesetiaan kepada bangsa dan
Negara, kebudayaan, integrasi nasional dan sebagainya akan membantu pelajar
menentukan hala tuju kehidupan masa depannya. Kokurikulum adalah aktiviti
pembelajaran tidak formal yang berteraskan keperluan pelajar mengalami sendiri aktiviti-aktiviti kependidikan dalam keadaan sebenar
Konsep:
Aktiviti kokurikulum adalah
sebahagian daripada kurikulum dan setiap pelajar harus melibatkan diri.
Aktiviti ini boleh dijalankan di dalam atau di luar institusi mengikut
kesesuaian sesuatu aktiviti dengan andaian bahawa pelajar tidak dapat pengalaman
tertentu di dalam sistem pembelajaran kurikulum, maka aktiviti kokurikulum
dapat menyediakan pelbagai pengetahuan dan pengalaman untuk perkembangan
mental, minat, bakat, jasmani, rohani dan pembentukan nilai-nilai astatika
serta sosial yang positif.Sebagai satu bidang
pendidikan, penglibatan semua pelajar dan anggota masyarakat adalah perlu
berasaskan kepada anggapan bahawa: *Semua
pelajar harus mempunyai keseimbangan antara perkembangan mental (akademik)
dengan perkembangan sahsiah yang bersepadu (sosial, jasmani dan rohani).
*Semua pelajar mempunyai minat dan bakat yang boleh
dikembangkan
*Semua pelajar boleh dididik, boleh pula mendidik diri
sendiri dan rakan sebaya *Institusi bertanggungjawab melahirkan pelajar-pelajar
untuk keperluan masyarakat dan Negara
*Masyarakat juga bertanggungjawab memainkan peranan
mendidik pelajar
*Menyemai kesedaran pelajar-pelajar
terhadap agama dan kepercayaan kepada Tuhan
*Menyeimbangkan
antara perkembangan mental dengan perkembangan rohani, jasmani dan
emosi pelajar-pelajar
*Mengukuhkan perhubungan dan pergaulan dikalangan pelajar di
Institusi dan di antara Institusi lain
*Membina dan meningkatkan minat dan bakat pelajar dalam
aktiviti yang diceburi
*Membina dan meningkatkan disiplin pelajar
*Mewujudkan budaya Institusi yang menarik dan mengembirakan
*Membina dan meningkatkan kerjasama dan sumbangan hubungan
dua hala antara Institusi dan masyarakat
*Mewujudkan Institusi berwatak
*Menyediakan pelajar untuk mengikuti program khidmat Negara
*Mengukuhkan integarasi nasional
Strategi Pelaksanaan:
Untuk mencapai objektif tersebut, berikut adalah
beberapa strategi pelaksanaan:
*Memberi wajaran yang sesuai
kepada aktiviti kokurikulum supaya kurikulum dan kokurikulum boleh saling melengkapi dalam proses
pendidikan di Institusi
*Menambahkan bilangan pasukan badan beruniform,
persatuan/kelab, kelab sukan dan permainan serta mempelbagaikan
aktiviti tersebut dengan tujuan memberi
peluang kepada semua pelajar melibatkan diri dengan aktif secara individu atau kumpulan
*Melibatkan pelajar daripada semua kaum dalam semua aktiviti kokurikulum
yang sesuai untuk pemupukan
perpaduan
*Melibatkan pelajar dan pihak Institusi dalam aktiviti khidmat masyarakat
*Melibatkan Jawatankuasa Disiplin, Jawatankuasa
bimbingan dan kaunseling, Persatuam Ibu Bapa dan Pengajar-pengajar , Pengajar-pengajar
dan Pelajar-pelajar dalam perancangan dan pelaksanaan aktiviti kokurikulum
*Merekod dan menilai kemajuan aktiviti kokurikulum yang dijalankan
*Menganjur dan mengelola pertandingan yang melibatkan semua pelajar
*Menyelia dan menilai aktiviti secara sistematik dan berterusan
*Memberi penghargaan dan pengiktirafan
kepada semua pihak dari semasa ke
semasa.
Kelab/Persatuan yang sedia
ada di IKMAS:
BIL
|
NAMA KO-KURIKULUM
|
1
|
BCC/Kelab Canting Batik
|
2
|
CIC/Kelab Creativiti & Inovasi
|
3
|
JPAM/Pasukan Pertahanan Awam
|
4
|
PPI/Persatuan Pendidikan Islam
|
5
|
PBI/Persatuan Bahasa Inggeris
|
6
|
KBU/Kelab Bimbingan Usahawan
|
7
|
PRS/Pembimbing Rakan Sebaya
|
8
|
Kelab Kompang
|
9
|
Kelab Multimedia
|
Penilaian Kokurikulum IKMAS
4 komponen yang akan diambil kira dalam sistem pemarkahan kokurikulum:
BIL
|
KOMPONEN PENILAIAN
|
PERATUS PEMARKAHAN
|
1
|
Berkemahiran (skills)
|
40%
|
2
|
Khidmat Masyarakat (social
services)
|
20%
|
3
|
Pembangunn Sahsiah (Attitude
Development)
|
20%
|
4
|
Kedatangan (Attendance
85%)
|
20%
|
JUMLAH
|
100%
|
*Markah keseluruhan adalah
100
*Markah Lulus adalah 50
*Semua pelajar semester 1
Wajib menjalani Ujian Kecenderungan Fardhu Ain (UKFA) pada awal semester
*Pelajar yang tidak melepasi
UKFA adalah diwajibkan mengikuti Persatuan Pendidikan Islam (PPI) pada semester
1 dan mengikuti ko-kurikulum lain pada semester berikutnya.
*Pelajar yang melepasi UKFA
, diwajibkan mengambil ko-kurikulum pilihan
Pecahan Penilaian:
Berkemahiran
*Penilai berkemahiran boleh dibuat dalam bentuk teori
atau amali
*Pembahagian
markah 40% untuk bahagian berkemahiran telah disediakan perincian tertakluk kepada kokurikulum masing-masing
*Contoh
aktiviti-aktivi kemahiran seperti kemahiran berbahasa, bertukang, bertani,
berkreatif, berpuisi, seni, berkawat, bermain alat muzik dll.
Khidmat Masyarakat
*Pemarkahan
diambil kira dengan mengambil kira jumlah penglibatan pelajar dalam khidmat
masyarakat kokurikulum terbabit seperti berikut:
*1 jam khidmat masyarakat = 2%
*10 jam khidmat masyarakat dapat dilaksanakan = 20%
*Jam maksima = 10 jam
*10
jam bagi penglibatan khidmat masyarakat adalah tidak termasuk dalam 30 jam
pertemuan mingguan kokurikulum
*Contoh
aktiviti-aktiviti khidmat masyarakat seperti gotong royong, melukis mural,
tutor kelas computer, menjadi jawatankuasa surau, mewakili IKM dalam sebarang
pertandingan, pembantu tutor dalam kelas bimbingan.
Pembangunan Sahsiah
Penilaian pembangunan sahsiah dinilai 5 kriteria seperti borang
penilaian pembangunan sahsiah
Perkara yang dinilai adalah
criteria:
*kepimpinan
( jika tiada jawatan disandang, maka tiada markah)
*Disiplin
(segala peraturan, tanggungjawab dan kerja dipatuhi)
*Kerjasama
(memberi pertolongan , bekerjasama dan bertanggungjawab)
*Kreativiti
(berkeupayaan mengadaptasi kepakaran dan ilmu dalam menghasilkan output)
*Komunikasi
(dapat berkongsi maklumat, idea dan fikiran dalam proses berinteraksi sesama
ahli)
*Ketahanan
(mempunyai daya tahan dan daya juang ke arah kekuatan rohani, jasmani, emosi
dan mental)
*Berdikari
(mampu melakukan kerja dengan pengawasan yang minima)
*Komitmen
(memperlihatkan sifat bertanggungjawab dalam melaksanakan sesuatu aktiviti yang
disertai)
Tahap
penilaian:
Tahap
1: Penerimaan: sikap tahu
dan sedar tetapi tidak mengikuti dengan sepenuh hati
Tahap 2: Bertindakbalas: kesediaan untuk menerima, mematuhi dan melaksanakan, tetapi hanya pada diri sendiri
Tahap 3: Mempengaruhi: Kesediaan untuk menerima, mematuhi, menyumbang idea, boleh mempengaruhi orang lain dan membentuk satu sistem nilai dalam kokurukulum
Tahap 4: Perwatakan yang konsisten: Kesediaan untuk menerima, mematuhi, menyumbang idea, mempengaruhi dan berupaya mengekalkan atitut serta sistem nilai yang dibentuk dengan konsisten
Kedatangan:
*Jam pertemuan mingguan 2 jam
*Bilangan minggu minimum/semester 15 minggu
*Jumlah jam pertemuan minimum/semester 30 jam
*Pelajar tidak hadir dengan sebab perlu mengemukakan: sijil cuti sakit, surat kebenaran bercuti dll
*Pelajar yang tidak hadir tanpa sebab munasabah melebihi 15% daripada jumlah jam pertemuan dikira GAGAL ko-kurikulum
*Oleh itu pelajar perlu hadir 85% untuk lulus
*Kehadiran perlu direkod dalam buku kedatangan kokurikulum pelajar (buku rekod biru)
*Kehadiran lebih 85% dapat 20% dan LULUS
*Kehadiran Kurang 85% Gagal
Cadangan baru untuk dikemaskini:
Tahap 2: Bertindakbalas: kesediaan untuk menerima, mematuhi dan melaksanakan, tetapi hanya pada diri sendiri
Tahap 3: Mempengaruhi: Kesediaan untuk menerima, mematuhi, menyumbang idea, boleh mempengaruhi orang lain dan membentuk satu sistem nilai dalam kokurukulum
Tahap 4: Perwatakan yang konsisten: Kesediaan untuk menerima, mematuhi, menyumbang idea, mempengaruhi dan berupaya mengekalkan atitut serta sistem nilai yang dibentuk dengan konsisten
Kedatangan:
*Jam pertemuan mingguan 2 jam
*Bilangan minggu minimum/semester 15 minggu
*Jumlah jam pertemuan minimum/semester 30 jam
*Pelajar tidak hadir dengan sebab perlu mengemukakan: sijil cuti sakit, surat kebenaran bercuti dll
*Pelajar yang tidak hadir tanpa sebab munasabah melebihi 15% daripada jumlah jam pertemuan dikira GAGAL ko-kurikulum
*Oleh itu pelajar perlu hadir 85% untuk lulus
*Kehadiran perlu direkod dalam buku kedatangan kokurikulum pelajar (buku rekod biru)
*Kehadiran lebih 85% dapat 20% dan LULUS
*Kehadiran Kurang 85% Gagal
Cadangan baru untuk dikemaskini:
*Kelab yang tidak mempunyai
sillibus digugurkan dari senarai kokurikulum untuk memudahkan pemantauan
*Kelab tersebut boleh
digantikan dengan kokurikum yang tersenarai dalam sillibus.
*Kelab yang dicadangkan
perlulah berasaskan kepada kemudahan yang sedia ada dengan suasana dan
persekitaran serta keperluan institusi/tempatan. Contohnya seperti kelab
computer dan kelab keceriaan/lanskap
*Memberi pengiktirafan
sewajarnya kepada Pengajar yang cemerlang dalam penglibatan kokurikulum
*Memberi pengiktirafan
sewajarnya kepada pelajar yang cemerlang dalam penglibatan kokurikulum
*Mengadakan aktiviti yang
memerlukan penglibatan bilangan pelajar yang ramai untuk membuat Penilai
Khidmat Masyarakat dalam tempoh 10 jam untuk mendapatkan 20%
*Menyelaraskan aktiviti yang
diadakan oleh Institusi seperti program 5’s’, khidmat masyarakat dan lain-lain
lagi sebagai Penilaian Khidmat Mesyarakat
*Mengambil kira penyertaan
Pelajar dalam apa jua pertandingan mewakili Institusi/Negeri/Malaysia sebagai
Penilaian Khidmat Masyarakat.
No comments:
Post a Comment