uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Jumaat, 21 September 2012

Jampi Biar Anjing Tidak Gigit

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Sesiapa sahaja takutkan anjing. Takut kena gigit, bahkan bukan itu sahaja...kesan gigitannya kena samak. Ada juga anjing yang sampai membunuh manusia. Kanak-kanak sekolah dan bahkan anak murid saya yang sudah remaja pun selalu kata takut nak lalu di jalan atau di lorong tertentu kerana ada anjing. Saya dah pun ajarkan ayat ini, rasanya mereka akan lupa kerana tidak dicatitkan. Masa zaman-zaman dahulu, kalau orang tua-tua ajarkan sesuatu ilmu, bukan mereka catitkan. Salah satu sebabnya ialah kemungkinan mereka adalah terdiri dari kalangan tidak pandai menulis.

Penerima ilmu pun ada masalah juga kerana pada saat orang tua-tua mengajarkan sesuatu ilmu, tiada pensil dan kertas untuk mencatit. Orang tua-tua dahulu pun, kalau dia ajarkan, sekali sahaja, kalau dapat, dapat lah, kalau tak dapat maknanya memang tidak layak mewarisi ilmu-ilmu tersebut.

Masa kanak-kanak lagi, mak ajarkan kalau takut anjing gigit kita, baca ayat ini:
صم بكم عمي فهم لا يرجعون
 2:18 Mereka tuli, bisu dan buta, maka tidaklah mereka akan kembali (ke jalan yang benar).

Selepas sahaja kita selesai membaca ayat ini, gengam kedua belah tangan, kacip gigi, rapatkan mulut  dan bibir. InsyAllah.

Memanglah...Dah baca pun kadang-kadang rasa takut dalam hati. Nak nak anjing tersebut dekat sangat dengan kaki kita tapi bila dah bacakan ayat ini, kalau tengok muka anjing tu, macam dah jadi tongong je...he he he....

http://Petuapaje.blogspot.com

Tiada ulasan:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...