uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Sabtu, 31 Disember 2011

Burung Tekukur Saya Berlagu Merdu

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum dan salam sejahtera....

Dari zaman kanak-kanak lagi, di antara hobi yang saya gemari ialah buat lastik sendiri untuk lastik burung. Kadang-kadang buat perangkap burung. 


Masa zaman sebelum berkahwin pernah juga saya membela burung, burung Serindit. Saya beli di pasar malam sebanyak empat ekor. Cantek bulunya. Ada warna biru, kuning, hijau dan merah. 


Bila bercuti balek ke kampong, saya minta tolong kawan serumah untuk memberi makan dan minum. Bila saya balek dari bercuti, saya dapati burung saya tiada di dalam sangkar. Bila saya tanya kawan, dia kata terlepas. Kalau terlepas, tak kan semua...Itu yang saya sedih sangat...

Khamis, 29 Disember 2011

Tidur Nyenyak Bersama Pasangan Anda

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Semua orang mahukan tidur yang berkualiti supaya bangun esok pagi dalam keadaan segar dan bertenaga. Ada sesetengah orang senang untuk tidur tidak mengira keadaan tetapi ada sesetengah orang pula sukar tidur walau bagaimana selesa keadaan tempat tidur. Apatah lagi jika berhadapan banyak ganguan yang boleh merencatkan untuk tidur tersebut. Seseorang itu tidak perlu tidur sampai lapan jam tetapi memadailah tidur tiga hingga empat jam dengan syarat seseorang itu tidur berkualiti mengikut pusingan satu jam kepada satu jam yang lain.

Rabu, 28 Disember 2011

DiGi iPhone 4 SURE SIRI ANSWERS

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf


Hellow my friends...

Siri and Digi will be our best companions because they put us stay on top things, no matter where you are. 

Get up date faster and easy to your Facebook, Twitter, Yahoo and more and more messaging….


The best DiGi live add-ons for your mobile phone and you will never have an excuse to be bored in live forever.

Click! And ask Siri......

Thanks .......


Jom Expidisi Melombong Batu Kristal Di Gunung Keriang Kedah

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Sesiapa yang berminat, jom ikut saya expidisi melombong batu kristal Gunung Keriang. Bayaran hanya RM 5 seorang untuk tujuan pembayaran pemandu pelancong. Expidisi berkumpulan lebih kurang 15 orang. Setiap individu yang ingin menyertai dikehendaki membaya lampu suluh/picit sendiri. Tarikh akan ditentukan kemudian.






Selasa, 27 Disember 2011

DiGi iPhone 4 SURE MOST AFFORDABLE

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Hellow my friends over there...

Hurry! Click! 
Buy online….. Enjoy  great saving! 

Grab in your hand "DiGi iPhone 4"

Get RM 1 400 rebate (RM 200 off RRP, RM 1 200 total rebates including Auto-Billing). 

Beside that, RM 100 waiver for administration fee and 30-day trial for Digi Music Play. Free delivery with online purchase.

Why I said most affordable because you can buy with cash or credit card. Recommended iDiGi 138 just RM88 monthly with auto-billing. Otherwise buy with easy payment plan nearby your DiGi store via monthly installments at 0% interest for 36 months only.

Digi iPhone 4S is mine and yours too.....

Dont forget to click! Bye....bye.....Thanks....

Terdapat Kekosongan Pengambilan Pelajar Senibina IKM Alor Setar

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Pertanyaan dan permohonan adalah dialu-alukan.

Syarat permohonan: SPM/SPMV dengan LULUS BAHASA MELAYU, MATEMATIK/MATEMATIK TAMBAHAN dan SATU KEPUJIAN dalam mana-mana mata pelajaran.

Lulus pendidikan seni/pendidikan seni visual/ujian portfolio diberi keutamaan.



Sila hubungi pegawai pengambilan pelajar: 04-7729940 - Pn. Nor Saadah
                                                                04-7716152 - En Azahar

Penginapan, pengangkutan bas, kemudahan-kemudahan lain dan elaun sara diri percuma RM210 sebulan.

Diambang Senja Pingiran Sawah Telok Kecai Kuala Kedah

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Petang semalam pergi ke umah tukang urut yang saya biasa berurut sebab sudah dua hari caling-caling tak jawap. Bila sampai kerumahnya, rupanya dia demam. lepas menyembang seketika saya pun pulang. Dalam perjalanan pulang,  singgah dipinggir sawah sebentar menikmati suasana senja.  Sekurang-kurangnya dapat juga melegakan keresahan perasaan tak dapat berurut.

Mak bidan kata datanglah hari ini. Rasanya tak mungkin. Orang demam nak mengurut orang sihat....Semalam pun saya rasa dahinya panas..

Ahad, 25 Disember 2011

Bubur Asyura Kelantan Beraroma Herba

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum dan salam sejahtera....

Suami saya dengan groupnya tak terdengar pun ura-ura nak buat Bubur Asyura  Kelantan. Dalam seminggu ni dok fikir.."tak merasa lah nak makan Bubur Asyura Kelantan kali ini". Tup-tup malam tadi balik dari urusan kerja di Terengganu bawa balek Bubur Asyura Kelantan. Dapat juga merasa Bubur Asyura Kelantan. Rupanya on the way balek dari terengganu, suami saya singgah di Kelantan di rumah manya.

DiGi iPhone 4SURE I DO 1ST

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Thanks to Naffnang give me an opportunity to joint your community and in such away that, I might be a lucky person receiving iPhone 4S from whom kind people at DiGi. I am Still wishing may my dream come true.

Hi my friends all over the world! The iPhone 4S that will given to me is incoperate wit DiGi plan. You should know that the Digi plan that I like most which I can call up to 1000 minit, SMS up to 600, MMS up to 60 and can store data up to 5GB.

DiGi iPhone 4SURE 4ME

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Happy Marry Christmas to my friends all over the world….May your dreams and my dreams come true too.

Yes! Yes! Yes! I will get free DiGi iPhone 4S for my Happy Marry Christmas day…It will belong to me, not to others! Why do I and you think so? Just because I really need it. I really want it. It just because the iPhone 4S have a lot of features compare with handphone I am using now. Try to compare with your handphone too!

Khamis, 22 Disember 2011

Texture Cameron Highland

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Petua Orang Dahulu Hilangkan Bau Badan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Badan berbau sudah tentu mendatangkan masaalah kepada ampunya diri malahan kepada teman-teman yang berada disekeliling. Bak kata orang...kalau ada bau ni...sah dia ada dalam kawasan ini. Ini menandakan bau busuk badan sesaorang itu boleh menyerbak dalam sesuatu kawasan.

Masalah ini perlu diatasi sejak bermula dari bayi lagi. Syaratnya ibu bayi tersebut hendaklah rajin. Bila bayi berak, ibu akan membuang najis dan membasuh bayi ditandas. Pantang bila membasuh punggung bayi, terus memandikan bayi tersebut. Ibu yang malas, bila basuh punggung bayi terus memandikannya. Ini memnyebabkan badan anak jadi berbau bila dewasa.

Spiral Staircase

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Ronda-Ronda Pulau Pangkor

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Fu lin Kong



Ronda-ronda Pulau Pangkor boleh dengar cerita dari penduduk tempatan tentang politik, pekerjaan, sejarah penduduk, selain dari pantai dan pemandangannya yang cantek, boleh lihat tempat bersejarah seperti kota belanda. Boleh juga melihat replika tembok besar dan fu lin kong.







Arca

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
exit dari jeti Pulau Marina Lumut

Hadiah Untuk Pertandingan Komen Terbanyak Dan Berinformasi

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum dan selamat sejahtera...

Sebelum ini saya sudah postkan Pertandingan Komen Terbanyak Dan Berinformasi. Jadi hari ini saya hendak siarkan kepada anda semua iaitu apakah hadiah yang saya janjikan. Jadi inilah hadiah-hadiah yang bakal diterima oleh pemenang tersebut.

Anda boleh komen apa sahaja. Paling minima komen tersebut adalah 10 sebagai layak untuk memasuki pertandingan tersebut. Tarikh tutup pertandingan tersebut adalah pada 25hb Mac 2012.

Sekian terima kasih...

Rabu, 21 Disember 2011

Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) Adalah Transformasi Unggul

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Satu sessi taklimat telah pun di adakan oleh majikan. Bila persoalan apa, kenapa, mengapa dan bagaimana difahami oleh semua penjawat, maka tidak ada sebab lagi mengapa untuk tidak menandatangani perjanjian SBPA tersebut. Selepas sesi taklimat hampir satu jam, borang opsyen persaraan dan skim kenaikkan gaji telah diedarkan dan kesemua penjawat tanpa persoalaan yang banyak telah menandatangani borang-borang tersebut. Proses mengambil borang dan menurunkan tandatangan tersebut sangat cepat dan teratur, laris macam goreng pisang panas.

Selasa, 20 Disember 2011

Bubur Asyura Utara Malaysia Di Institut Kemahiran MARA Alor Setar

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Potong! Kerat!
Saya mula berpindah ke Alor Setar Kedah pada bulan Sya'aban lah kiranya pada masa itu. Pada sebelah petang saya dikejutkan dengan salam. Orang itu memperkenalkan dirinya sebagai jiran dan memberi saya satu tuperware yang berisi bubur asyura katanya.

Saya hanya mengucapkan terima kasih pada masa itu kerana perasaan sedikit terganggu kerana berada seorang diri di rantau orang di mana anak-anak masih tinggal di kampong.

Jumaat, 16 Disember 2011

Memasak Guna Dapur Kayu

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum dan salam sejahtera...
Dapur Kayu Di Luar Rumah
Trend sekarang memasak makanan menggunakan dapur eletrik dan menggunakan gas. Petik sahaja, api sudah menyala. Masaklah apa sahaja, janji pandai mengolah resipi masakan. Berbanding zaman kanak-kanak saya pada masa dahulu, kami memasak menggunakan dapur kayu. Bayangkan betapa susahnya. Tetapi ada seronoknya juga.

Saya juga pernah terlibat membuat dapur kayu tersebut bersama ibubapa. Mula-mula buat binaan macam meja, tapi mempunyai dinding kepungan untuk diletakkan tanah didalamnya. Letakkan kepingan zink di atas tanah tersebut. Kemudian letakkan pula lapisan tanah di atas kepingan zink tadi lebih kurang 40mm. Ini mengelakkan bahagian bawah dapur terbakar apabila terlalu panas.

Khamis, 15 Disember 2011

Rabu, 14 Disember 2011

Pertandingan Komen Terbanyak dan Berinformasi

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Adakah ini hadiahnya ? Oh! Tidak....Tunggu...
Assalammualaikum....

Lama sudah rasanya saya tidak menyembang dengan anda semua. Saya ucapkan terima kasih di atas kesudian anda semua selama ini sudi menyokong dan melawat blog saya. Kepada anda yang sudi memberi komen, lagi saya suka. Sekurang-kurangnya, hilanglah kesunyian saya selama ini. Bukan saya sahaja tersenyum sendirian, tapi anda yang memberi komen pun rasanya tersenyum juga bila komen-komen anda tersiar. Jika komen anda tidak tersiar, sekali lagi saya minta maaf, kemungkinan komen anda itu menyentuh hal-hal yang melanggar terma dan polisi berbelogging.

BBholics! Keep connected at crzy low rates wit Prepaid BIS plans and win free BBs! Only #UMobileBIS

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Selasa, 13 Disember 2011

Susun kasut! Get the Ferris Wheel Shoe rack today! #clhomedeco #milkadeal

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Isnin, 12 Disember 2011

Rumah Melayu Dicelah-Celah Rumah Batu

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Penulis Di hadapan Rumah Ruslina 
Ruslina binti Ruslin adalah  tuan rumah, rumah tradisonal Melayu di Alor Setar yang terletak sebelah menyebelahnya rumah struktur konkrit di Jalan Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah. Pengguna jalan raya yang melepasi Plaza Tol Utara menuju ke Bandar Raya Alor Setar akan dapat melihat rumah yang berwarna coklat berada di sebelah kiri lebih kurang 200 meter dari Plaza Tol tersebut.

Bapa kepada Ruslina, Ruslin bin Long sebenarnya pernah bercadang untuk menjual rumah tersebut setelah siap dibina selama sebulan. Namun Ruslina Ruslin, tahu bapa beliau sekadar ingin menguji beliau sejauh mana sayangnya terhadap rumah tersebut. Pernah ada seorang wanita turun dari kereta dan menadah tangan seperti berdoa. Wanita itu kemudian memberitahu Ruslin Long, ia bersyukur kerana disebalik rumah-rumah batu di bandar ini masih ada rumah kampung.



Ahad, 11 Disember 2011

Pihak Yang Terlibat Dalam Proses Pembangunan Hartanah

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Ahli-ahli kumpulan berikut akan mempunyai matlamat dan objektif mereka sendiri yang mungkin selaras atau berbeza daripada objektif klien. Kumpulan iktisas perancang ini terbahagi kepada 2 iaitu pihak berkuasa mewakili kerajaan dan pihak sektor swasta di mana mereka akan membawa peranan yang berbeza.

1. Pihak berkuasa
Dalam sektor awam aktiviti perancang tertumpu kepada pengujudan rangka kerja pembangunan tempatan dan boleh menimbang permohonan kebenaran untuk pembangunan oleh sektor swasta.

Ikan Duyung Pulau Marina Cantek Dan Gebu

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Jeti Pulau Pangkor
Ikan duyung? Betul ke ada? Ini kancerita dongeng sahaja…Memang benar ada ikan duyung. Aku sendiri tengok dengan dua biji mata ni













Jumaat, 9 Disember 2011

Bera Lake Resort

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Malam Penghargaan Dan Jamuan Tahunan Mara 2011

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Tarikh:        7 Disember 2011
Masa :        7.30 malam
Tempat:    Grand Mahkota Ballroom,       Hotel Istana Kuala Lumpur
Disempurnakan oleh:  Dato' Hasan bin Malik, Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah

Agenda majlis:
1. Penyampaian Penghargaan Kepada Pesara MARA
2. Penyampaian Penghargaan Perkhidmatan 25 Tahun MARA
3. Penyampaian Anugerah Inovasi MARA 2011

Selasa, 6 Disember 2011

Majlis Perpisah IKMAS Penuh Sendu

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Majlis Perpisahan dimulakan dengan doa, diiringi ucapan dari Pengerusi Majlis Perwakilan Pelajar dan Pengarah.



Ajenda seterusnya adalah penyampaian sijil-sijil dan penyerahan Tugas Presiden BPP kepada wakilnya.




Amanat Pengarah supaya pelajar meneruskan perjuangan untuk terus menimba ilmu, bagi yang ingin bekerja supaya menggunakan peluang sebaik mungkin dan jangan lupa menjaga nama baik Institusi



Isnin, 5 Disember 2011

Zaman Teknologi, Cari Alternatif, Bina Masa Hadapan Gemilang

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Semasa zaman kanak-kanak boleh dikatakan ramai yang merasai bermain kapal terbang kertas. Bila saya katakan permainan ini, saya pasti ramai yang terbayang-bayang keseronokan di waktu itu. Bayangkanlah pula kita pada hari ini dalam realiti kehidupan sebenar. Andai hidup kita ibarat kapala terbang kertas itu, bermakna perjalanan hidup kita tiada destinasinya. Penerbangan kapalterbang kertas tidak memerlukan persediaan seperti kapal terbang sebenar yang memerlukan persiapan krew, enjin, minyak dan kelengkapan peralatan lain. Begitulah juga perjalanan kehidupan kita memerlukan persediaan untuk mencapai masa hadapan cemerlang.

Rumah Tradisional Di Kedah Penuh Ukiran-Ukiran Seni

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Rumah Tok Su
Rumah-rumah tradisional lama mempunyai ukiran-ukiran. gambaran ketinggian mutu seni orang-orang Melayu dahulu. Pembinaan dipengaruhi oleh keadaan sekeliling dan juga kebudayaan. Ini mereka tonjolkan pada ukiran-ukiran yang terdapat pada rumah mereka seperti tumbuh-tumbuhan, figura dan berkisar kepada kehidupan.

Rumah orang-orang Melayu Kedah dahulu biasanya mempunyai serambi, rumah ibu, rumah tengah dan dapur. Bumbung yang kebiasaannya terdapat ialah bumbung perak dan juga bumbung panjang. Jika kita lihat tinggalan warisan ini kita dapat katakan bahawa orang-orang Melayu dahulu begitu pentingkan kecantikan dan keunikan rumah mereka, begitu teliti dalam membina rumah dari segi pembinaannya mahu pun pemilihan tapak rumah supaya mereka akan hidup aman tenteram sepanjang masa.

Sabtu, 3 Disember 2011

Menarik…Sedap…Manis… Tetapi Awas!

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, selamat sejahtera, salam 1Malaysia dan seintro dunia….

Mari kita bincangkan tentang kesihatan lagi..Macam satu kesalahan kalau tidak membincangkan tentang penggunaan gula dalam makanan dan minuman. 

Jagalah kesihatan kita dengan mengurangkan pengambilan gula dalam makanan dan minuman kita. Gula yang terkandung dalam makanan seperti gula-gula, sirap air minuman, minuman berkarbonate, coklet dan biskut-biskut. Berhati-hatilah dengan kandungan gula yang tersembunyi di dalam makanan dan minuman tersebut.

Jumaat, 2 Disember 2011

Kurangkan Pengambilan Garam Dalam Makanan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum....

Mari kita bincangkan tentang kesihatan pula yang berkaitan dengan penyakit darah tinggi. Biasanya kandungan garam adalah element yang selalu dikaitkan dengan penyakit tersebut. Garam/natrium adalah penting untuk kesihatan bagi menseimbangkan fungsi air dalam badan, menghantar impuls saraf, mengatur fungsi membran sel dan aktiviti otot namun apabila pengambilannya berlebihan, ia di kaitkan pula dengan penyakit darah tinggi.

Khamis, 1 Disember 2011

Buat Kek Coklet Menggunakan Minyak

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Selamat Hari Jadi Ku......
Assalammualaikum....

Ha...ha...ha.....mengemas-ngemas buku-buku, tiba-tiba terselak helaian catitan membuat kek, resipi yang kawan saya beri lebih kurang sepuluh tahun lalu....

Memang dulu rajin juga buat kek coklet menggunakan resipi kawan saya Saliah...Memang sedap walaupun menggunakan minyak masak sahaja...kek itu lembab sahaja. Kalau anda cuba memang saya jamin sedap. Dia kata simpan dahulu 2 hari lagi jadi lembab kek tersebut.

Rabu, 30 November 2011

Urus Emosi Bentuk Interaksi Hasilkan Suasana Kondusif

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Setiap orang mempunyai emosi atau perasaan dan ia adalah merupakan suatu anugerah yang tidak ternilai dari Maha Pencipta Allah s.w.t. Semua orang tahu tentang emosi. Rasa sedih, seronok, gembira, marah, meluat, suka, benci dan sebagainya. Emosi-emosi tersebut ada yang negatif dan ada yang positif. Sebagai individu yang berfikiran waras sudah tentu dapat membezakan yang manakah emosi positif dan yang mana pula emosi negatif. Jika emosi tersebut positif, sudah tentu mendatangkan kesan positif kepada empunya diri, bahkan kepada orang-orang yang berada disekelilingnya. Kita hidup bermasyrakat sudah tentu ada orang-orang yang berada disekeliling kita.

Selasa, 29 November 2011

Rokok Campakkan Diri Dalam Kebinasaan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Beberapa penyakit kronik yang dikaitkan dengan perokok telah lama diperkatakan lebih tiga puluh tahun lalu lagi. Namun kesedaran perokok tidak ada biarpun beberapa langkah yang telah diambil oleh pihak tertentu untuk mengurangkan gejala tersebut. 

Contohnya dengan memberi amaran bahaya di kotak rokok, menaikkan harga rokok, kempen kesedaran terhadap gejala merokok dikaitkan dengan penyakit kronik dan pakar nasihat dari Kementrian Kesihatan untuk menghilangkan ketagihan merokok seterusnya berhenti merokok.

Ahad, 27 November 2011

Kepentingan Kecerdasan Emosi (EQ) Dalam Kehidupan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Pandai, bijak dan cerdik sahaja bukanlah jadi ukuran jaminan untuk seseorang berjaya sepenuhnya dalam kehidupan yang serba mencabar hari ini apatah lagi dimasa-masa akan datang. Terdapat aspek tambahan yang perlu demi menjawab persoalan tadi iaitu aspek kecerdasan emosi. Kita lihat dan dengar sendiri orang yang bijak tapi akhirnya pada satu peringkat keadaan, tidak dapat menyesuaikan diri dan mengawal emosi, akhirnya menuju kegagalan dan kehancuran.

Jumaat, 25 November 2011

Kasturi Kijang Dalam Minyak Wangi Jadi Santapan Rohani

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Kandungan bintil kelenjar kijang jantan yang dipanggil kasturi kijang atau dalam bahasa Inggeris dipanggil musk digunakan sebagai bahan campuran untuk membuat minyak wangi. Ia adalah sebagai agen menyebarkan haruman dan juga menjadikan bau harum lebih tahan lama.

Berdasarkan kajian Ilmuwan dan ahli perubatan Islam terutamanya Imam Ibnu

Rabu, 23 November 2011

5"s" Kaizen Persekitaran Berkualiti

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Di Jepun 5"s" merupakan konsep penjagaan kebersihan di tempat kerja. 5"s" tersebut adalah Seiri(Sisih), Seiton(Susun), Seiso(Sapu), Seiketsu(Seragam), Shitsuke(Sentiasa Amal). Ia juga merupakan asas untuk program peningkatan Produktiviti dan Kualiti. Kejayaan melaksanakan program ini akan memudahkan kita melaksanakan program lain secara berkesan.

Pentingnya 5"s" adalah:
1. Tempat kerja yang bersih mempunyai   Produktiviti yang tinggi
2. Tempat kerja yang bersih mempunyai Mutu yang tinggi
3.Tempat kerja yang bersih mengurangkan  Kos
4.Tempat kerja yang bersih memastikan Pengiriman tepat
    pada    masanya
5. Tempat kerja yang bersih adalah tempat bekerja yang Selamat
6. Tempat kerja yang bersih tinggi dari segi Perangsang pekerjanya

Selasa, 22 November 2011

Cara Mengurangkan Lemak Dalam Makanan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Orang tua-tua biasanya tidak benarkan anak-anak makan bahagian organ-organ haiwan. Tentu ada sebabnyakan....sebelum itu biar saya terangkan apakah dia kolestrol.

Ahad, 20 November 2011

Saranan Sajian Makan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Kita sambung kembali berkaitan gaya hidup sihat dan kaitannya dengan makan secara sihat...Makan bila lapar...berhenti sebelum kenyang...Jangan makan banyak sangat. Ikut saranan saya kalau nak maintain macam saya...ha..ha...ha.
Kumpulan 1
Nasi, roti, mi, bijirin dan produk bijirin serta ubi-ubian membekalkan nutrient 

Gaya Hidup Sihat

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Assalamualaikum....Lama sudah tidak membicarakan tentang kesihatan. Mari bincangkannya kembali...
Kunci untuk kehidupan yang sihat adalah:
      1.      Makan secara sihat
      2.      Lakukan aktiviti fizikal
      3.      Tidak merokok
      4.      Belajar menangani stress

Mengapa perlu makan secara sihat? Kepentingannya adalah kepada tubuh:
      1.      Membekalkan keperluan nutrient dan tenaga dari protein, lemak, karbohidrat, vitamin, mineral dan air.Nutrien dari makanan mempengaruhi fungsi dan kesejahteraan mental. Otak berfungsi dengan menggunakan sumber-sumber protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral
       

Jumaat, 18 November 2011

100 Touch Points

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Taklimat Belanjawan 2012
Tempat: Dewan Rakyat, Bandar Muazzam Anak Bukit, Kedah
Tarikh: 17 November 2011
Penganjur: Kementerian Kewangan
Isikandungan taklimat:
1. Prestasi ekonomi Malaysia dibandingkan di dalam dan di luar  negara
2. Anggaran Belanjawan 2012
3. Belanjawan 2012
4. Faedah yang diperolehi rakyat

Bunga Kebangsaan Malaysia

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

 Bunga Raya adalah Bunga Kebangsaan Malaysia. Semua ini ke? ada banyak lagi kan? atau yang mana satu?

Gambar bunga raya ini saya ambil dibeberapa lokasi....Jiran saya, Cameron Highland, Makhtab Rendah Sains MARA Merbok.....eh tenguk tu...macam-macam warna ada lagi...nak ambil gambar...macam mana ni...dalam perjalanan...kalau di rumah orang kena lah minta izin dahulu...sabar je ...lain kali lah...

Buat Model Bangunan Perlu Tekun Dan Sabar Supaya Hasil Kerja Berkualiti

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1(one) malaysia serta salam seluruh dunia...

Dinding menggunakan mounting board dan bumbung menggunakan corrugated board.  Bentuk bumbung dihasilkan menggunakan pembinaan kaedah pembentangan bentuk terlebih dahulu.

Khamis, 17 November 2011

Jangan Bazir Bajet Bela Rakyat

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Saya puji Kerajaan kali ini kerana “Dasar Transformasi Nasional: Bajet Membela Rakyat, Mensejahtera Negara”. Biarpun sumbangannya sedikit tetapi berbaloi dan menepati terus kepada sasarannya sekiranya tidak membazir. Contohnya pemberian RM100 ringgit kepada anak yang bersekolah peringkat sekolah rendah dan menengah Tahun 1 hingga Tingkatan 5. Bagi anak-anak yang belajar di institusi  pengajian tinggi awam dan swasta, matrikulasi serta pelajar tingkatan 6 pula mendapat baucar buku sebanyak RM200.

Rabu, 16 November 2011

Wow! Millionaire Mind Intensive

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Baru 2 hari menyertai Syarikat Pengiklanan Malaysia Asia Pasifik Naffnang ini sudah dapat tiket percuma untuk menyertai "life-transforming program" yang dianjurkan oleh Success Resources. Biar betul....Bukan seorang tapi "bring along your loved one - also with our compliments"......Wa caya sama lu...eh! di mana ?

Selasa, 15 November 2011

Al-Quran, sains dan sahsiah

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Ceramah Motivasi yang disampaikan oleh Dr. Danial Zainal Abidin pada tarikh 14 November 2011 (Isnin) bertempat di Anjung Institut Kemahiran MARA Alor Setar pada pukul 9.00 pagi hingga 11.00 pagi yang bertajuk Quran, sains dan sahsiah, menarik perhatian seluruh warga organisasi tersebut.
"Boleh dikatakan semua orang boleh membaca Al-Quran malahan terdapat segelintirnya hafiz Al-Quran. Pada hakikatnya Al-Quran adalah merupakan teks dan terdapat konteksnya."


Berjaya!

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Ya! sangat gembira dan lebih bersemangat sebagai blogger. Mengapa tidak! Saya bukan ada masa sangat untuk mengadap laptop. Petang lebih kurang 20minit sahaja. Bila malam adalah lebih masa sedikit. Kalau terlebih semangat, itu yang boleh terlajak sampai pukul 3 pagi. Walaupun berjaga malam dan bangun pagi awal, saya tidak lah pula mengantuk atau tertidur di siang hari. Kecualilah di hujung minggu, memang sengaja ambil masa untuk tidur sekejap...kononya ingin merasai nikmat tidur siang. Kadang-kadang tu sayang juga. Ada peluang dah tapi mata tidak mahu terlena. Bila dah keadaan macam itu, buat apa lagi hendak tunggu. Bangun je lah...buat lah sesuatu yang berfaedah.

Perbelanjaan Strategi Pemasaran Penjualan Rumah

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Beberapa strategy pemasaran boleh dilaksanakan untuk melariskan penjualan rumah. Di antara strategi tersebut adalah seperti mengedarkan brosur, menyertai ekspo-ekspo, pameran, pengiklanan di akhbar dan terkini boleh menyiarkannya di laman web.

Sabtu, 12 November 2011

Pengurusan Projek Pembinaan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Pengurusan projek secara professional dan efisien adalah sangat diharapkan. Kumpulan pembinaan yang penyumbang kepada proses pembinaan perlu meningkatkan kebolehan mengurus dari masa kesemasa seiring dengan pembangunan fizikal.
The Chartered Institut Of Building (CIOB) United Kingdom (1982:12:1992:3), dan Greenwood (1987/1988) menakrifkan “Pengurusan Projek” adalah suatu proses keseluruhan perancangan, kawalan dan koordinasi sesuatu projek dari awal hingga akhir bertujuan memenuhi kehendak klien dan memastikan projek disiapkan pada masa dan kos yang dibenarkan serta memenuhi piawaian kualiti.

Pengurus Projek Pembinaan

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
 Dikatakan (CIUB 1982:14) bahawa pelantikan seseorang pengurus projek adalah bagi meringankan tanggungjawab klien dalam menyediakan suatu organisasi untuk menguruskan perkara-perkara berkaitan reka bentuk dan pembinaan projek. Penjelmaan seseorang pengurus projek dalam organisasi pengurusan projek sepatutnya bermula pada tahap paling awal fasa projek lagi. Keperluan ini menjadi lebih ketara terutamanya apabila tahap bentuk, deskripsi dan jangka waktu sesuatu projek belum lagi ditetapkan (1992:105). Keadaan ini bertujuan memberi peluang dan keadilan serta kepuasan kepada semua pihak daripada klien, pasukan pembina, para juruperunding dan termasuklah pengurus projek itu sendiri.

Jumaat, 11 November 2011

Petua Kempiskan Perut

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf




Amalkan senaman Rengkuk Tubi Separa....Saya sudah lama mengamalkan senaman ini....

Masa hendak tidur...buat 10 kali...Masa hendak bangun dari tidur...buat 10 kali...ada kelapangan buat 10 kali....

Kalau dah amalkan bertahun-tahun...tak kan tak kempis-kempis kot...

Kalau dah kempis tentu boleh pakai kebaya macam saya....he he he...

Jangan tidak amalkan....bye....






















Jelajah Gua Wang Burma, Taman Negeri Perlis, Malaysia

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf

Gua Wang Burma terletak di Taman Negeri Perlis. Kepada sesiapa yang hendak menjelajah ke dalam gua ini memerlukan ketahanan fizikal dan mental. Ini adalah kerana perjalanan menuju ke pintu gua ini sahaja terpaksa bejalan kaki dengan pantas lebih kurang 1kilometer. Keadaan laluan pula berhalangan seperti naik turun bukit, meredah denai yang basah dan licin, meredah air, halangan dahan, akar dan kayu patah dan yang paling ditakuti dan mengelikan adalah pacat-pacat yang berjengkit-jengkit menyerbu ke kaki bila terhidu bau darah manusia.


Kadang-kadang terpaksa melompat, merangkak, berpaut dan mengharung air sebelum sampai  ke pintu gua. Sesiapa yang tidak tahan dengan keadaan ini ditambah lagi dengan kekurangan daya tahan fizikal, maka terpaksalah berpatah balek dan membatalkan hasrat untuk meneruskan perjalan.





Bercerita pasal pacat...walaupun beberapa ikhtiar telah dilakukan...entah bagaimana pacat-pacat tersebut boleh menyusup dalam baju, di kaki dan boleh sampai di atas kepala. Pastinya keadaan ini amat menakutkan gadis-gadis yang terdiri dari pelajar-pelajar hingga menjerit terguling-guling di atas tanah.

Perjalanan di dalam gua juga sangat memenatkan dan menakutkan. Kegelapan di dalam gua sangat menakutkan, hanya diterangi dengan cahaya lampu suluh yang dibawa masing-masing. Di dalam gua tersebut kita akan terjumpa katak bersaiz besar, kulit ular yang besar dan kelelawar yang berterbangan bila terdengar bunyi bising.

Perjalanan di dalam gua sangat memenatkan kerana adakalanya terpaksa meragkak, membongkok, berjalan itik, meniarap dan memanjat menggunakan tali. Paling melucukan ialah apabila hendak memboloskan diri di celahan batu gua.

Bayangkan kami terpaksa baring menelentang dan menunjalkan kaki sambil tangan kami terpaksa ditarik oleh kawan-kawan  yang telah melepasi laluan sempit tersebut....Kalau badan melebihi 80kg sudah pasti tidak lepas. Kebiasaanya berat badan sedemikian, awal-awal dalam perjalanan lagi sudah berpatah balek.

Keindahan di dalam gua sungguh menakjubkan. Formasi yang terjadi telah mengambil masa beratus-ratus tahun. Di dalam gua ini juga terdapat kulit-kulit siput lama dan anak-anak ikan menandakan gua ini pernah menjadi sebahagian dari pantai dan laut.





Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...