uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Tuesday 12 February 2013

Petua Menyimpan Bahan Mentah Dalam Peti Ais

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Ramai pengguna komen pasal menyimpan bahan mentah makanan di dalam peti ais akan menghilangkan rasa sebenar bahan tersebut terutamanya yang berunsurkan daging.

Kebiasaannya pada hujung minggu, ketua keluarga akan membeli keperluan bahan mentah untuk dimasak pada hari-hari bekerja. Oleh itu bahan mentah tersebut seperti daging dan ikan akan disimpan di dalam peti ais pada bahagian sejuk beku untuk keperluan 5 hari berikutnya.

Jika tidak kena caranya, bahan tersebut hanya boleh disimpan selama 2 hari sahaja. Jika lebih dari 2 hari, rasa makanan tersebut sudah jadi tidak sedap bila sudah siap dimasak. Ini adalah kerana sebahagian dari kelembapan dalam bahan makanan mentah tersebut telah kehilangan kandungan kelembapan semulajadinya. Jadi Bagaimana? Begini caranya.....

Bahan mentah berunsurkan daging dan ikan hendaklah dimasukkan di dalam bekas plastik. Kemudian masukkan air sehingga menutupi bahan tersebut. Biarkan ia membeku.Jadi ....Kandungan kelembapan pada bahan tersebut tidak hilang, hanya berkurangan adalah air membeku dalam bekas tersebut.

Anda boleh cuba...Saya pun, nelayan beri tahu.....

http://Petuapaje.blogspot.com

No comments:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...