uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Friday 24 May 2013

Lihat Kegagalan Dan Kesilapan Dari Posisi Positif

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Semua orang tidak terkecuali melakukan kesilapan dan gagal melaksanakan sesuatu perkara tampa sedikit pun cacat-celanya. Bak kata pepatah melayu ibarat "Rumah siap tapi pahat berbunyi". Jadi kesilapan dan kegagalan adalah merupakan lumrah dalam melayari kehidupan.

Kita berusaha  sedaya upaya dan mengambilkira beberapa kemungkinan namun kadang-kadang masih terdapat cacat-celanya. Jika merancang, kita mengharap untuk mencapai 100%, kadang-kadang target kita tercapai, kadang-kadang namun masih tidak dapat mencapai 100% apa yang diharapkan. 
Jika kita merancang, sudah tentu pencapaiannya menghampiri 100% dan sebaliknya jika kita tidak merancang pula, ada orang boleh mencapai sasaran 100% dan terkadang meleset jauh. 

Kita boleh lihat tokoh-tokoh yang berjaya juga pernah melalui kesilapan dan kegagalan. Ada yang melakukan kesilapan dan kegagalan berkali-kali. Kegagalan menghasilkan ciptaan, kegagalan dalam pelajaran, kegagalan dalam rumahtangga, kegagalan dalam percintaan, kegagalan dalam perniagaan, kegagalan untuk mencapai cita-cita dan bermacam-macam lagi.

Kita perlu melihat kegagalan dari kesilapan itu dari posisi positif. Ramai orang menumui kegagalan tetapi bangkit semula dan membuahkan hasil kejayaan yang lebih besar, berdaya maju dan sangat bermakna dalam hidup. Lihatlah bagaimana tokoh-tokoh ternama menghadapi kegagalan dan cara-cara untuk mengatasinya. Penting sekali, kita tidak boleh berputus asa dan tidak ada jalan pintas untuk seseorang mencapai kejayaan. Pengalaman kesilapan dan kegagalan adalah merupakan guru yang terbaik dalam kehidupan seseorang. Dari situ kita boleh jadikan iktibar, pengajaran dan bertindaklah secara rasional untuk mencari jalan penyelesaiannya dan mengatur strategi kembali langkah-langkah yang perlu dilaksanakan.

Mungkin ada hikmah disebaliknya...kalau direnung dan difikirkan ...kemungkinan dari kesilapan itu seseorang akan lebih bermotivasi, berhati-hati, terhindar dari melakukan kesilapan yang lebih besar. Manisnya...... Orang sekeliling akan memberi nasihat, peringatan dan tunjukkan tanda sayang....

http://Petuapaje.blogspot.com

No comments:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...