uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Sunday 26 May 2013

Nabi Muhamad S.A.W Motivator Agung Ikon Besar Dalam Dunia Motivasi

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Nabi Muhammad adalah motivator agung dan sebagai ikon besar dalam dunia motivasi. Beliau adalah sumber motivasi terulung dan sumber inspirasi kepada semua motivator. Ajaran yang dibawa beliau penuh dengan motivasi untuk kebaikkan di dunia mahupun di akhirat.

Surah al-Anbiyak, ayat 107: "Dan tiada Kami mengutuskan engkau Wahai Muhamad melainkan menjadi rahmat bagi sekelian alam".

 Surah al-Kahfi, ayat 56: "Dan tidak Kami utuskan para rasul melainkan sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi amaran".

 Tugas para rasul sebagai motivator yang mendorong manusia kepada keredaan Allah dan mengancam mereka yang ingkar dengan hukuman ataupun ancaman azab. Kesemua dorongan dan ancaman ini membawa kepada perbuatan taat ataupun ingkar.

Taat kepada perintah Allah dengan janji pahala dan dorongan bagi meninggalkan segala larangan kerana akibat hukuman yang bakal diterima. Ketaatan membawa ke syurga dan keingkaran membawa kepada balasan ke neraka. Muhammad bin Abdullah adalah rasul yang dipilih oleh Allah. Beliau adalah menjadi ikutan seluruh umat manusia.

Surah al-Ahzab ayat 21: "Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah".

Kehebatan gaya motivasi cara Rasulullah ini dapat dihayati dalam:

Surah at-taubah ayat 40: "Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita". Maka Allah menurunkan keterangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Al-Quran menjadikan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".

Al-Quran dengan jelas menunjukkan peranan  membantu motivator agung dalam menaikkan tahap motivasi para sehabat dan mengekalkan pada tahap cemerlang:

Surah at-Taubah ayat 100: "Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar".

Oleh itu jadikan dan semarakkan motivasi kita senada dengan Al-Quran dan hadis sebagai element utama. Di antara sumber motivasi Islam adalah:
1. Solat
2. Bacaan al-Quran
3. Membaca hadis
4. Kisah Para Ulama dan Orang Soleh
5. Seruan Azan
6. Taubat
7. Sabar
8. Ikhlas

Hayati setiap sumber motivasi Islam dalam buku MOTIVASI GAYA RASULULLAH oleh Mohd Khairul Nizam, Ph.D

Surah Ali Imran ayat 31: "Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu". Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".

http://Petuapaje.blogspot.com

No comments:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...