Pengurusan projek secara
professional dan efisien adalah sangat diharapkan. Kumpulan pembinaan yang penyumbang
kepada proses pembinaan perlu meningkatkan kebolehan mengurus dari masa
kesemasa seiring dengan pembangunan fizikal.
The Chartered
Institut Of Building (CIOB) United Kingdom (1982:12:1992:3), dan Greenwood
(1987/1988) menakrifkan “Pengurusan Projek” adalah suatu proses keseluruhan
perancangan, kawalan dan koordinasi sesuatu projek dari awal hingga akhir
bertujuan memenuhi kehendak klien dan memastikan projek disiapkan pada masa dan
kos yang dibenarkan serta memenuhi piawaian kualiti.
Walker
(1984:5) pula menakrifkan “pengurusan Projek” dengan lebih terperinci dengan memasukkan
skop dan konsepnya, iaitu perancangan,
kawalan dan koordinasi sesuatu projek daripada konsep sehingga penyiapannya
(termasuk pengkomisenan) bagi pihak sesuatu klien. Ia menekankan penentuan
objektif klien berkaitan dengan utiliti,
fungsi, mutu, masa, kos dan mewujudkan hubungan di antara sumber-sumber.
Mengintegrasi, menyelia dan mengawal semua pihak yang menyumbang projek serta
output-output mereka, dan penilaian dan pemilihan alternatif-alternatif bagi memenuhi kepuasan klien dengan projek
yang dihasilkan merupakan aspek utama pengurusan projek pembinaan.
Sidwell (1977)
memberi takrif pengurusan projek dengan merumuskan yang ia merupakan perancangan,
pengarahan, koordinasian dan maklum balas yang perlu bagi melaksanakan sesuatu
projek dengan mematuhi taraf kualiti dan kefungsian yang dikehendaki dan dalam
tempoh masa dan struktur kos yang dipersetujui.
Maevis (1977) pula
meringkaskan takrif pengurusan pembinaan adalah
suatu proses mengintegrasikan
perancangan, rekabentuk, dan pembinaan bagi memenuhi keperluan asas seseorang
pemilih.
Oberlender
(1993:7) menakrifkan pengurusan projek sebagai seni dan sains dalam
menyelaraskan manusia, peralatan, bahan-bahan, wang, dan jadual untuk
menyiapkan sesuatu projek yang dinyatakan pada masanya dan mengikut kos yang
diluluskan.
Berdasarkan takrifan-takrifan dan konsep-konsep pengurusan projek di atas
juga maka dapat dilihat
bahawa aktiviti perancangan, pelaksanaan dan pengawalan kearah memenuhi kehendak klien dengan mengambil kira masa, kos dan kualiti yang telah ditentukan menjadi seperti suatu kitaran pengurusan projek.
bahawa aktiviti perancangan, pelaksanaan dan pengawalan kearah memenuhi kehendak klien dengan mengambil kira masa, kos dan kualiti yang telah ditentukan menjadi seperti suatu kitaran pengurusan projek.
No comments:
Post a Comment