uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Monday 16 July 2012

Petua Pastikan Cendawan Tidak Beracun

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......

Beberapa minit lalu, kawan saya En. Mustafa Sharip, dalam facebook, memberikan petua orang tua dahulu untuk mempastikan samada cendawan tersebut beracun atau pun tidak. Saya dengan dia berencik bukan apa..Semasa saya pelajar di Institusi IKM Tasya dahulu, saya masa itu pelajar tetapi masa itu dia adalah Pengajar. 

Katanya "cendawa beracun apabila dipatahkan, ia reput atau pecah sehingga bahagian luarnya. Cendawan yang boleh dimakan atau cendawan yang tidak beracun pula biasanya liat dan tidak mudah pecah".

Terima kasih En. Mustafa kerana memberikan petua ini kepada saya dan boleh pula saya kongsikan di dalam blog saya ini.

Apa pun, pastikan betul-betul cendawan sebelum kita memasak untuk mengelakkan keracunan. Kadang-kadang cendawan tersebut tidak beracun, tetapi kemungkinan terkena semburan racun tumbuhan. Memakan cendawan beracun boleh membawa maut. Cendawan tidak beracun, tetapi terkena semburan racun tumbuhan juga boleh membawa maut.

 http://Petuapaje.blogspot.com

No comments:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...