uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Tuesday 2 October 2012

Mari Belajar Menganyam Ketupat

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1(one)Malaysia serta salam seluruh dunia.......


Tiap-tiap tahun tengok emak menganyam ketupat bila hendak raya. Satu hari saya ambil daun kelapa, pokoknya rendah sahaja masa itu dan daunnya pun tak lebar sangat.

Duduk di tangga batu rumah makcik di sebelah rumah sambil mencuba menganyam seorang diri. Berjam-jam lamanya sampai tak makan tengahari sebab ingin menganyam sampai berjaya. Akirnya berjaya juga.





Bercerita pasal ketupat daun kelapa, ramai pelajar Pantai Timur Malaysia tidak pernah tengok, pegang dan apatah lagi menganyamnya.

Demi memenuhi keinginan pelajar, saya telah berjanji untuk menunaikan hajatnya. Ketika melawat anak di MRSM Merbok, ada pokok kelapa dan rendah pula. Jadi saya ambil 3 keping daun kelapa tersebut dan bawa balek ke rumah. Maaf ya...Ambil tak minta izin...

Alamak! 3 hari baru teringat untuk menganyamnya.
Ikuti langkah demi langkah untuk belajar menganyam ketupat. Ketupat ini dipanggil ketupat burung. Macam-macam nama ketupat lagi. Mak saya pandai menganyam macam-macam ketupat. Ketupat sate, ketupat burung, ketupat pelir kambing....Ha ha ha...Macam-macam lagi. Bila balik kampong, nanti nak tanya mak...

Uhuk! Tiba-tiba rasa nak nangis teringat mak...
http://Petuapaje.blogspot.com

No comments:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...