uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Jumaat, 9 September 2011

Pisang berbuah sekali

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Saya cakap dengan anak jom lah pergi belakang rumah sebab pisang sudah masak dua tiga biji. Kalau tidak ditebang nanti habis dimakan burung.

Anak saya kata janganlah ditebang. Ambil buahnya sahaja. Saya pun gelak....ha ha ha.....

Mana ada pisang berbuah dua tiga kali. Kan ada peribahasa menyatakan. Tidak akan pisang berbuah dua kali. 

Ramli: Petik je lah pisang yang dah masak tu. Tak payah nak tebang-tebang. Nantikan boleh berbuah lagi.
Ahmad: Ha ha ha ha……memangla, kalau pisang dah masak kena lah tebang. Mana ada pisang berbuah dua kali….Sebab itulah pepatah orang tua-tua ada menyatakan “tak                         Yang bermaksud sekiranya kita sudah membuat kesilapan. Jadikan lah pengajaran supaya tidak mahu kesilapan yang sama akan berulang lagi.

Bila aku ceritakan pada kawan-kawan tentang betapa tidak tahunya anak aku "bandar sangat" tentang pokok pisang. Itu belum lagi apa yang boleh di buat dengan pokok pisang.

Kawan aku pun cakap, dia pun tidak tahu bahawa pokok pisang hanya boleh beruah sekali sahaja. Ah! Biar benar.......Rupanya ramai yan tidak tahu perkara ini. Hairan! Hairan!...ya lah..nak makan pisang, beli je...tidak terfikir pun tentang pokoknya apatah lagi kesesuaian tanah untuk menanam pokok pisang.

Gara-gara hujan renyai-renyai, cepat-cepat tebang pokok pisang. Alamak! tersilap tebang pulak. Rugi...rugi....setandan pokok pisang.
Ramli: Ya lah…..orang lain ….”kampung betul”.Kamu ni “Bandar betul”….
Aminah: Yak ke? Minah pun tak tahu, pisang, bila dah masak kena tebang
Ahmad: Ai! Ada lagi juga orag tak tahu …
Fatimah: Timah pun tak tahu juga
Ahmad: La…ramainya orang tak tahu…”Bandar betul”….tahu makan je buah pisang tapi tak pernah memikirkan tentang pokok pisang. Taunya makan pisang Lepas tu….bila pergi kenduri makan gulai kawah daging campur batang pisang. Ha ha ha….sedap! sedap
Lama-lama pisang ini masak tapi tak boleh di makan
Bila menebang pokok pisang, jangan pula tersilap tebang. Perhati dan tengok betul-betul batang pisang mana yang hendak ditebang. Kalau tersilap tebang, ru
Dulu batang Pisang digunakan untuk membuat tali sebelum tali raphia digunakan. Jangan tersilap pula. Batang pisang yang digunakan untuk buat gulai hanyalah bahagian tengah batang pisang yang masih lembut itu. Gulai daging campur batang pisang....sedap!...sedap!

Daun pisang pula digunakan untuk memasak contohnya digunakan untuk membungkus kueh seperti kueh lepat pisang, kueh koci, pulut dakap dan macam-macam lagi. Ia juga digunakan juga untuk membungkus pais ikan, membakar ikan, buat satah ikan, lempeng pisang dan lain-lain lagi.
Sekarang ini dengan kebijaksanaan pakar penyelidik..batang pisang telah diproses menjadi kertas kraftanga

Tiada ulasan:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...