uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Saturday 24 September 2011

Pemasaran Produk

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
1.0              Pengenalan
            Pelan tindakan pemasaran atau pemasaran campuran adalah merupakan pelan yang mengariskan tindakan dan aktiviti yang sesuai untuk menghasilkan jualan daripada pasaran sasaran. Strategi pemasaran ini merangkumi 4 faktor iaitu produk, harga, edaran dan promosi.

2.0              Produk
Produk merupakan sesuatu yang ditawarkan di pasaran, yang dapat memuaskan sesuatu keinginan atau kehendak.Produk pula terbahagi kepada dua atau campuran kepada entiti ini iaitu barangan dan perkhidmatan. Barangan adalah ketara dan mempunyai bentuk manakala perkhidmatan pula adalah tidak ketara dan menyediakan manfaat langsung.
Produk boleh dibahagikan kepada tiga tahap :
Produk asas adalah tahap pertama yang mengandungi asas dan faedah penyelesaian masalah yang dicari oleh pengguna semasa mereka membeli sesuatu produk atau perkhidmatan.
Pada tahap kedua,  produk asas perlu diolah supaya menjadi sesuatu yang ketara yang bercirikan tahap mutu, ciri, reka bentuk,jenama, pembungkusan dan lain-lain.
Pada tahap ketiga,  faedah-faedah sampingan perlu ditambah dengan menawarkan perkhidmatan  seperti pemasangan, khidmat selepas jualan, waranti, penghantaran dan kredit.

2.1              Klasifikasi produk
Produk diklasifikasikan berdasarkan jenis pengguna. Produk pengguna adalah produk yang dibeli untuk kegunaan peribadi seperti produk membeli-belah. Pengguna membeli dengan kadar yang kurang kerap. Mereka akan membandingkan kesesuaian, mutu, harga dan stail produk sebelum membuat keputusan untuk membelinya.Pengguna akan berusaha untuk mendapatkan maklumat dan membuat perbandingan.Keputusan penting dalam pembangunan pemasaran produk dan perkhidmatan individu iaitu sifat-sifat produk, penjenamaan, pembungkusan, penglabelan dan perkhidmatan produk sokongan.

2.2              Sifat-sifat produk
Proses membangunkan sesuatu produk atau perkhidmatan ialah mentakrifkan faedah-faedah yang akan ditawarkan dalam sifat-sifat produk seperti berikut :

2.2.1         Mutu produk
Pemasar perlu memilih satu tahap mutu yang akan menyokong kedudukan produk dalam pasaran sasaran. Mutu produk bermaksud mutu prestasi, iaitu kebolehan produk melaksanakan fungsinya seperti tahan lama, kebolehpercayaan, ketepatan, mudah beroperasi dan diperbaiki serta sifat-sifat lain

2.2.2         Ciri-ciri produk
Ciri-ciri adalah alat kompetatif untuk membezakan produk syarikat daripada produk-produk pesaing. Cara paling berkesan untuk bersaing ialah menjadi penjual pertama memperkenalkan satu ciri yang dikehendaki dan dihargai oleh pengguna.

2.2.3        Rekabentuk produk
Rekabentuk merupakan inti sesuatu produk.Rekabentuk yang baik menjadikan sesuatu produk lebih berguna dan lebih menarik.Ia dapat menarik perhatian, memperbaiki prestasi produk, menurunkan kos pengeluaran dan memberi kelebihan kepada pasaran sasaran.

2.3              Penjenamaan
Jenama adalah nama, istilah, tanda, simbol atau kombinasi daripadanya yang digunakan untuk mengenalpasti produk atau perkhidmatan dari pesaing-pesaing.Kelebihan jenama adalah seperti menunjukkan ciri khas, faedah dan perkhidmatan, memberikan nilai sesuatu produk,memudahkan memproses pesanan, mengenalpasti masaalah dan menyediakan perlindungan undang-undang.

2.4              Perkhidmatan produk sokongan
Ia menambah nilai produk sebenar seperti khidmat pengubahsuaian, perkhidmatan kredit, perkhidmatan penyelanggaraan, perkhidmatan teknikal dan maklumat pengguna.

2.4.1        Pengedaran
Kebanyakkan pengeluar bekerja dengan orang tengah untuk memasarkan produk mereka. Saluran agihan merupakan satu kumpulan organisasi yang saling bergantung dalam proses menyediakan satu produk atau perkhidmatan untuk pengguna.
Pengguna-pengguna biasanmya inginkan beberapa perkhidmatan apabila membeli sesuatu barangan. Pertama, mereka suka penghantaran barangan dibuat tepat pada masa yang dijanjikan. Setelah penghantaran dibuat, mesti dipastikan bahawa inventori mencukupi. Pengedar mestilah berkeupayaan untuk berdepan dengan keperluan kecemasan. Penjagaan barangan  semasa penghantaran perlu dijamin. Perkhidmatan selepas pembelian dan pertukaran atau penggantian barangan yang rosak mesti juga dilakukan dengan cepat.

2.4.2        Pemprosesan pesanan
Pesanan boleh diserahkan melalui pelbagai cara dan bentuk seperti melalui mel, telefon, jurujual, komputer dan EDI. Selepas pesanan diterima, ia mesti diprosses secara cepat dan tepat. Sistem pemprosesan pesanan menyediakan invois-invois dan menghantar maklumat pesanan kepada mereka yang memerlukannya.

2.4.3    Pengudangan
Setiap syarikat perlu menyimpan produknya se,entara menunggu untuk dijual. Satu fungsi penyimpanan diperlukan kerana aliran pengeluaran dan penggunaan tidak sama. Setiap syarikat mesti memilih lokasi penyimpanan yang strategik serta bilangan dan jenis gudang yang diperlukan. Dengan gudang yang banyak, syarikat boleh mengagihkan barangan dengan cepat kepada pengguna.

2.4.4        Pengurusan inventori
Inventori perlu cukup untuk memuaskan hati pengguna. Inventori yang terlalu banyak meningkatkan kos. Inventori yang sedikit mungkin menyebabkan kekurangan stok, penghantaran kecemasan yang mahal, pengeluaran lebih masa dan ketidakpuasan pengguna.
Keputusan inventori seperti bila dan berapa banyak hendak dipesan mengurangkan risiko membawa terlalu banyak stok. Dalam memutuskan berapa banyak kuantiti yang perlu dipesan, syarikat perlu mengimbangkan kos proses memesan dan kos pengendalian inventori.

2.4.5        Peruncitan
Peruncitan termasuklah semua aktiviti yang melibatkan penjadualan barangan dan perkhidmatan secara langsung kepada pengguna akhir untuk kegunaan sendiri dan bukan untuk dijualkan semula. Mana-mana organisasi yang terlibat dalam aktiviti ini, sama ada pengeluar, pemborong atau peruncit terlibat  dalam peruncitan. Peruncitan merangkumi penjualan barangan dan perkhidmatan melalui jurujual, mel, telefon atau mesin automatik dan ditempat-tempat seperti stor, di tepi jalan atau di rumah pengguna sendiri. Terdapat tiga jenis perkhidmatan yang dugunakan oleh peruncit iaitu layan diri, perkhidmatan terhad dan perkhidmatan penuh.

2.4.6        Perkhidmatan layan diri
Terletak berdekatan dengan kawasan perumahan, masa perniagaannya adalah panjang dan beroperasi 7 hari seminggu. Ia menjual satu barisan barangan yang agak terhad. Harga barangan agak mahal kerana waktu perniagaan  panjang dan pengguna sanggup membayarnya. Biasanya terdapat di pasar raya, kedai berjabatan dan kedai mudah beli sepert 7-Eleven.

2.4.7        Perkhidmatan terhad
Ia menyediakan pembantu jualan untuk memberi penerangan yang lebih lanjut tentang sesuatu barangan atau perkhidmatan kepada pengguna yang berpotensi. Perkhidmatan lain juga disediakan. Ini termasuklah kemudahan kredit dan pemulangan barangan pembelian.

2.4.8        Perkhidmatan penuh
Di sini jurujual membantu pengguna dengan memberi perkhidmatan atau bantuan pada setiap proses pembelian. Biasanya peruncit menjual barangan kurang laris seperti pakaian berfesyen dan kamera. Kedai ini juga menawarkan pelbagai perkhidmatan lain seperti pemulangan, penggunaan kad kredit, penghantaran barangan secara percuma dan khidmat selepas jualan seperti pembaikan barangan, jika pengguna tidak berpuas hati.

3.                  Penentuan harga
Harga boleh diberi pelbagai istilah seperti sewa, gaji, tambang, faedah, derma, yuran keahlian, tusyen, tol, premium dan banyak lagi. Walau apa sekalipun istilah harga, ia mengandungi semua istilah pembelian, termasulah bukan kewangan.
Dalam erti kata yang sempit, harga adalah jumlah wang yang dibayar untuk sesuatu produk atau perkhidmatan. Ini bermaksud harga adalah jumlah semua nilai yang ditukarkan oleh pengguna untuk memiliki  atau menggunakan produk atau perkhidmatan tersebut.
Faktor-faktor dalaman  yang mempengaruhi keputusan penentuan harga ialah objektif pemasaran syarikat, strategi campuran pemasaran, kos dan pertimbangan organisasi. Faktor-faktor luaran pula ialah keadaan pasaran dan permintaan, persaingan dan faktor-faktor lain.

3.1              Penentuan harga umum
Harga yang ditentukan oleh syarikat adalah antar harga yang terlalu rendah untuk menghasilkan keuntungan and harga yang terlalu tinggi untuk menghasilkan permintaanKos produk dan tanggapan pengguna tentang nilai produk merupakan faktor utama penentuan harga. Di samping syarikat mesti mengambil kira harga produk pesain, faktor- faktor dalaman dan faktor-faktor luaran untuk menentukan harga yang baik.

Syarikat biasanya menentukan harga dengan memilih satu pendekatan harga yang melibatkan satu atau lebih daripada tiga set faktor, iaitu penentuan harga berasaskan harga, penentuan harga berasaskan pembeli dan penentuan harga berasaskan persaingan.

3.2              Penentuan harga produk baru
Penentuan harga bagi produk baru adalah salah satu daripada strategi pemasaran. Harga permulaan ini mudah berubah-ubah dan penetapannya merupakan keputusan yang paling asas dalam campuran pemasaran. Sesaorang pemasar boleh menetapkan harga permulaan yang tinggi untuk mendapatkan semula kos pembangunan secepat mungkin atau menetapkan harga yang rendah agar produk berjaya memperolehi syer pasaran yang besar.
Semasa pemasar menetapkan harga, dia perlu sedar betapa cepat pesaing akan memasuki pasaran. Selain itu, mereka juga perlu menimbangkan sama ada produk tersebut produk baru yang inovatif atau produk tiruan.

3.3               Strategi penyelarasan harga
Syarikat biasanya menyelaraskan harga produk-produk mereka untuk memenuhi perbezaan citarasa pengguna dan keadaan yang sentiasa berubah-ubah. Terdapat enam strategi penyelarasan harga iaitu penentuan harga diskaun dan elaun, penentuan harga pemetakan, penentuan harga psikologi, penentuan harga promosi, penentuan harga geografi dan penentuan harga antarabangsa.

3.4               Perubahan harga
Selepas menyediakan satu strategi untuk struktur penentuan harga, syarikat biasanya berhadapan dengan keadaan yang mana mereka mesti memulakan perubahan harga atau bertindak terhadap perubahan harga yang dibawa oleh pesaing-pesaing.

4.                  Promosi
Promosi boleh didefinisikan sebagai satu cara peniaga memberi penerangan, menunjukkan dan mempengaruhi pengguna supaya membeli sesuatu produk atau perkhidmatan. Syarikat- syarikat mesti berusaha lebih daripada menghasilkan produk-produk yang baik. Mereka mesti memberitahu pengguna mengenai kebaikkan-kebaikkan produk mereka dan “menempatkan” produk dalam minda pengguna.

4.1               Memilih saluran komunikasi
Penyampai maklumat mesti memilih saluran komunikasi yang berkesan untuk menyampaikan mesej. Terdapat dua bentuk saluran komunikasi iaitu secar peribadi dan bukan pribadi.Untuk saluran komunikasi secar peribadi, ia melibatkan komunikasi secara langsung untuk dua atau lebih orang. Mereka boleh berkomunikasi secar a bersemuka, berhadapan dengan audien, melalui telefon atau mel. Komunikasi secar langsung adalah lebih berkesan kerana penyampai maklumat boleh mendapat maklum balas langsung dengan pengguna.

4.2              Mengukur keputusan promosi
Selepas melaksanakan rancangan promosi, penyampai maklumat perlu mengukur impanya terhadap audien sasaran. Ini termasuklah pertanyaan-pertanyaan seperti sama ada mereka kenal atau ingat sesuatu mesej, berapa kali mereka melihatnya, bahagian mana yang mereka ingat, pendapat mereka tentang mesej itu dan sikap mereka pada masa sekarang dan dahulu mengenai produk dan syarikat. Penyampai maklumat juga mahu mengumpulkan perilaku audien seperti berapa ramai pengguna yang telah membeli produk itu, mengemari produk itu dan menceritakan produk itu kepada orang lain.

Rujukkan :1.      Teng yoon soon,Lok chung hwa,Abdulah Munsi bin Abdul Rahim (1999) Pustaka Sarjana     Sdn Bhd.

No comments:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...