uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Monday 12 September 2011

Bio-enzim Dari Bahan Buangan Buah-buahan Dan Hampas Tebu

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Assalammualaikum dan salam sejahtera......

Jiran sebelah rumah saya telah lama memperkenalkan kepada saya macam mana hendak membuat bio-enzim menggunakan bahan dari buah-buahan dan sayuran terbuang. Jiran sebelah rumah saya ini berbangsa cina tetapi tidak pernah lokek berkongsi ilmu pengetahuan kerana kami mempunyai hobi yang sama iaitu menanam pokok bunga. Perbezaan di antara dia dan saya dalam hal menanam pokok bunga ialah mempunyai tujuan yang berbeza.

Jiran saya menanam pokok bunga untuk tujuan komersial. Pokok bunga yang sudah subur, cantik, rendang dan ada yang berbunga akan dijual ke nesery. Hanya dengan menanam pokok bunga di tepi rumah dia mampu membeli kenderaan mewah baru. Selalu juga saya meronda di tepi pagar rumahnya untuk melihat pokok bunga yang ditanam dan kuntuman bunga yang segar sedang mengembang seperti bunga raya, bunga rose, laily dan lain-lain lagi. 


Sesetengah species pokok bunga mempunyai verity yang banyak contohnya pokok bunga orkid, pokok bunga keladi, pokok bunga raya dan lain-lain lagi. Bila banyak verity, dia kata pokok bunga tersebut boleh dipertandingkan seperti pokok bunga orkid. 


Sesetengah benih pokok bunga yang ditanam katanya diambil dari luar Negara. Dia juga pernah memberi saya pokok bunga lidah buaya atau aelo vera yang berasal dari luar Negara. Pokok aelo vera yang saya tanam dalam keadaan tak tentu arah bersiram atau pun berbaja, tumbuh besar berpelepah sebesar lengan orang tua gemok. Ha ha ha ha……Ada pembeli yang ingin membeli sepokok aelo vera RM 100. Jadi dia telah jual 2 pokok bernilai RM 200. Macam tidak percayakan?

Saya pula menanam pokok bunga dan pokok herba untuk tujuan di makan sebagai ulam, dijadikan ramuan masakan dan bunga-bunga yang mengeluarkan bau wangi seperti kenanga, melor, melati dan putri malam untuk mandi bunga dan dicampur dengan dua tiga titisan essential oil. He he he untuk kesegaran dari belengu stress dan keletihan.

Kalau nak mandi bunga datang lah ke rumah saya. Itu menyebabkan saya nampak lebih muda sepuluh tahun dari usia kot. Ha..ha ha….bukan saya yang kata, tapi kawan-kawan yang kata…tapi tidaklah membuat saya perasan….kawan-kawan itu pun tak tahu lah samada ikhlas memberi pujian atau pun dah tak ada modal untuk diperkatakan sebagai bahan gurau senda atau pun untuk mengambil hati saya sahaja. Sesetengah pokok pula saya biarkan merimbun semak untuk melindungi pandangan mata orang luar.

Berbalik kepada bagaimana cara membuat bio-enzim yang jiran saya ajarkan, dia kata bio-enzim in boleh digunakan sebagai baja pokok, sebagai bahan pemutih mencuci bilik air dan juga pemutih baju. Sekiranya kita menggunakan bio-enzim ini sebagai baja tanaman kita, sudah tentu tanaman kita jadi subur, mesra alam dan menghasilkan sumber makanan yang selamat. Dia juga telah memberi saya sebotol enzim yang dia proses untuk saya mencuba menggunakannya seperti kegunaan yang saya sebutkan tadi. Saya sudah gunakannya dan memang sungguh berkesan!

Dia kata buat enzim dari bahan buangan makanan atau menggunakan buah-buahan yang diambil, tidak boleh dijual lagi dari gerai buah-buahan. Buah-buahan tadi di masukkan ke dalam tempayan, dicampurkan dengan gula merah dan diperam beberapa hari. Kalau hendak mendapatkan enzim yang wangi, boleh lah menggunakan kulit nenas atau hampas tebu. Dia juga ada menyebut berkaitan sukatan-sukatannya tetapi saya sudah terlupa kerana tidak di catitkan selepas penerangan yang diberinya.

Petuapaje.blogspot.com

No comments:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...