uD_oGQvuuFIHGuZIYcQOjRhf5n8

Mari kita berkongsi pengalaman,ilmu pengetahuan, gambar, video dan apa sahaja yang terfikir.....

Cara mudah, alaf kini...global

Friday 9 September 2011

Ops sikap 24

- See more at: http://www.helperblogger.com/2012/05/add-facebook-like-button-to-blogger.html#sthash.zt4521Ye.dpuf
Kemalangan boleh berlaku di mana sahaja. Penyumbang utama kemalangan di Negara kita kebanyakkannya adalah dalam sektor perkilangan, pembinaan dan kemalangan jalan raya adalah penyumbang terbesar kemalangan maut. Beragai-bagai usaha telah dilaksanakan malangnya kemalangan terus juga berlaku.

Sebab-sebab kemalangan yang dikenalpasti adalah:
      Tidak berhati-hati dan cuai
      Kurang rehat
      Tidak berhati-hati
      Mengantuk

Jenis kemalangan yang terjadi:
       Terbabas sendiri
       Memasuki laluan pengguna lain
       Cuba memotong laluan lain
       Mengekor kenderaan lain dalam jarak dekat
       Keluar simpang sesuka-hati tanpa menyedari kewujudan kenderaan lain

Waktu berlaku kemalangan maut:
      4 petang hingga 12 malam - 25 kes
       12 malam hingga 2 pagi - 15 kes

Golongan yang terlibat:
       16 hingga 20 tahun - 64 kes
       21 hingga 22 tahun - 36 kes

Sebagai Pengguna Jalan raya kita hendaklah berhemah bukan sahaja memikirkan keselamatan kita tetapi perlu memikirkan juga keselamatan pengguna jalanraya lain seperti penunggang motorsikal dan pejalan kaki. Apabila memandu "ingat orang tersayang" sedang menunggu kehadiran kita. Apapun kemalangan tidak dapat dijangkakan. Kadang-kadang kita berhati-hati, kemalangan terjadi juga disebabkan kecuaian orang lain.
Cuba anda sendiri bayangkan jika anda memandu laju melebihi had kelajuan lebuhraya, 120km/j ……. 130km/j…… 150km/j ….Jika tiba-tiba memperlahankan kenderaan tentulah gagal. Jika kelajuan demikian, seolah-olah kereta terbang. Bila berlaku insiden mengejut sudah tentu kereta tersebut melayang dengan tuannya sekali melayang nyawa.
Kadang-kadang tergelak juga memikirkan….Apabila berlaku kemalangan mengakibatkan kecederan anggota tubuh badan, kelumpuhan, koma dan kehilangan nyawa. Kalau mati, habis cerita di dunia. Kalau tak mati, kecederaan tersebut mungkin menjadikan kita hilang upaya dan menyusahkan pula orang lain. Jadi fikirkanlah, tepuk dada tanya selera. Lepas ini bertindak lah mengikut pertimbangan yang sewajarnya. Jangan jadikan jalan raya tempat mencari keseronokan memandu dan menjadikan litar perlumbaan. Andaikata pemandu lain membuat kesilapan kecil seperti memandu perlahan…simpanlah kemarahan anda!

No comments:

Jangan Lepaskan Peluang.....Bertindak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...